Wiedza
Czy warto kupić płatny template WordPress dla SEO? – efekt po 1 miesiącu
Pytanie z tytułu wpisu jest zadane trochę prowokacyjnie, ponieważ pośród darmowych jak i płatnych szablonów WordPress’owych można znaleźć te dobrze zoptymalizowane pod kątem SEO oraz UX/UI, ale do rzeczy…
Na jednym ze swoich blogów miałem okazje zrobić mały eksperyment on-site SEO. Domena blogu ma ponad 3 lata i przez większość swojego czasu blog korzystał z responsywnego szablonu – Max Magazine. We wrześniu po długim researchu kupiłem na ThemeForest płatną skórkę o nazwie Newspaper za 59$ czyli około 240 złote (sprawdź aktualną cenę). Template Newspaper to jeden z najpopularniejszych WordPress’owych skórek dostępnych na tym portalu dla stron typu magazyn i opisuje się jako SEO friendly.
Specyfikacja „testu on-site SEO” darmowego vs. płatnego szablonu WordPress
Nie chce nazywać tego artykułu jakimś specjalistycznym testem SEO jest to raczej artykuł z czystej ciekawości. Nowy template WordPress został wgrany 16 września 2016 roku. To co mogło mieć również wpływ na pozycje strony to to że:
- dodałem do bloga 3 artykuły o tematyce snowboard’owej i 2 o tematyce supli, których wcześniej tam nie było, tak samo jak nowych wpisów nie było przez dłuższy okres czasu
- poprawiłem kilka artykułów pod względem meta description i meta title co powinno przełożyć się na wzrost CTRów na niektórych frazach
- odpicowałem fan page na Facebooku jest tam bardzo mało fanów (poniżej 20) wcześniej nic na nim nie było, więc nie liczę tego na jakiś duży czynnik
- dzięki zmianie szablonu WP podniósł się też pagespeed strony, wartości niestety nie pamiętam :/
Poniżej na screenie zaznaczyłem strzałką, kiedy wgrałem nowy szablon WordPress’a oraz można zobaczyć jak rósł ruch organiczny w porównaniu ze wszystkimi sesjami. Ostatni miesiąc na wykresie to listopad 2016 roku.
Jak zmiana templatki WordPress wpłynęła na statystyki Google Analytics?
Odpowiedź na to pytanie pokazuje jak ważny jest UX/UI bloga jak i każdej strony internetowej. Darmowa templatka nie miała przemyślanej nawigacji oraz miała małe możliwości edycji bez znajomości kodu HTML/CSS. Płatna skórka WP posiada dodatkowe widgety, które wydłużają czas spędzony na stronie użytkownika jak na przykład podpowiadanie kolejnych artykułów do przeczytania.
Poniżej screeny jak sytuacja wygląda w Google Analytics w okresie bezpośrednio po zmianie czyli porównanie 20 lipca do 15 września z 16 września do 12 października, zmiana szablonu na premium jest tutaj traktowany jako dzień graniczny:
Jak widać porównując okres od razu przed i po zmianie szablonu na stronie wszystkie parametry, oprócz jednego zmieniły się pozytywnie. Wykres prezentuje średni czas spędzony na stronie w ujęciu dziennym. W przypadku wszystkich sesji urósł o 66%, a w przypadku ruchu z wyszukiwarek prawie o 78%. Pozostałe parametry:
- Liczba sesji wzrosła całkowicie o 78%, z wyszukiwarki o 82%, sesje na tym blogu mam skonfigurowane klasycznie czyli trwa ona 30 minut.
- Liczba użytkowników wzrosła całkowicie o 75%, z wyszukiwarki o 76%
- Liczba odsłon bloga wzrosła całkowicie o 101%, z wyszukiwarki o 107%
- Liczba przeglądanych stron na 1 sesję użytkownika wzrosła całkowicie o 13%, z wyszukiwarki o 14%
- Współczynnik odrzuceń spadł o 8%, z wyszukiwarki o 8%, spadek współczynnika odrzuceń to pozytywna informacja ponieważ informuje nas o tym że podczas jednej sesji użytkownik przejrzał więcej niż 1 stronę.
- Liczba nowych sesji w odniesieniu spadła całkowicie o 2%, z wyszukiwarki o 4%.
Efekt zmiany szablonu WordPress na SEO w wyszukiwarce Google na podstawie Search Console
Jak wygląda pozycja w Search Console po jednym miesiącu po zmianie WordPress’owego szablonu?? Porównywany okres to 27 dni przed zmianą do 11 września i po 1 miesiącu od 18 października, a dokładniej: 16 sierpnia do 11 września (zmiana templatki WP 16 września) porównany do 18 października do 13 listopada.
Na powyższym screenie widać że wszystkie parametry zmieniły się pozytywnie w badanym okresie:
- Liczba kliknięć w badanym okresie wzrosła prawie dwukrotnie,
- Średnia pozycja podskoczyła o około 25 procent!
- Liczba wyświetleń na zadawane pytania +10 000
- Współczynnik kliknięć – CTR wzrósł o 1,2 punkta procentowego
Aby dane mogły być dobrze interpretowane należałoby wykluczyć 5 nowych artykułów, które pojawiły się w tym okresie (18 października – 13 listopada 2016 roku). Na szczęście pierwsze strony pod względem ilości kliknięć znalazły się dopiero na 20 i 23 pozycji z liczbą odpowiednio 8 i 6 kliknięć, ale patrząc na pozostałe wzrosty oprócz kliknięć, ich dane na pewno przyłożyły się do wzrostu liczby wyświetleń oraz miały też wpływ na średnią pozycji oraz CTRu.
Pozycja w ujęciu zapytań do wyszukiwarki Google również w okresie 16 sierpnia do 11 września (zmiana templatki WP 16 września) porównany do 18 października do 13 listopada. Widok posortowany według ilości kliknięć w okresie przed zmianą szablonu WP.
Na zielono zaznaczyłem wzrost pozycji SEO. Jak widać z 15 najczęściej klikanych zapytań w okresie przed zmianą szablonu 11 odnotowało wzrost, a co dziwne aż 11/15 zapytań obniżyły swój CTR, dziwne jakieś pomysły dlaczego?
Poniżej porównanie pozycji poszczególnych blogowych stron.
Na 17 pozycji stron w okresie przed zmianą template’u WordPress 5 z nich spadło, a 12 wzrosło. Co ciekawe CTR poszczególnych stron wzrósł w 10 z 17 przypadkach.
Podsumowanie + bonus dodatkowy okres z search console
Darmowa skórka szablonu – Max Magazine, w porównaniu z płatną Newspaper z Theme Forest wypadła o wiele gorzej. Wniosek, który nasuwa się… [sociallocker id=”635″] sam to to że warto zainwestować w płatną skórkę dla swojej strony internetowej. Choć należy pamiętać o tym by zawsze zwrócić uwagę na to czy jest SEO friendly.
Szablon WordPress na pewno nie tylko może zwiększyć UX/UI strony, przez co polepszają się statystki w Google Analytics, ale również podnieść pozycje w wyszukiwarce. Wyniki tych działań zobaczymy już po 1 miesiącu od zmiany. Większość z was powie wow, ale odkrycie…. więc postanowiłem sprawdzić jeszcze jedną rzecz, a mianowicie zobaczyć jak zachowały się pozycje fraz w okresie bezpośrednio po zmianie w okresie 28 sierpnia – 16 września [zmiana szablonu] 16 września – 4 październik.
W badanym okresie na zielono zaznaczyłem wzrosty, a na żółto pozycje, które nie drgnęły.
Jak widać krótkoterminowo 7/20 frazy dostały kopa, 6/20 zostały bez zmian, a 7/20 spadło, dlatego też działając SEO on-site zawsze powinniśmy dawać sobie minimum miesiąc na zobaczenie efektów.
[/sociallocker]
Aktualizacja po komentarzach na grupie FB – SEO/SEM Polska
Wrzucenie swojego artykułu do grupy z ekspertami zawsze przynosi wymierne efekty w postaci feedbacku. Na podstawie zebranych komentarzy z grupy sprawdziłem jeszcze sezonowość biorąc pod uwagę tylko nowych użytkowników pochodzących z ruchu organicznego tworzące segment w Google Analytics:
Medium: contains „organic” & User Type: „New Visitor”
Widać że ilość sesji po zmianie szablonu WP jest nieznacznie, ale większa. Link do pełnej dyskusji wraz z odpowiedziami: facebook.com/groups/496083163758299/permalink/1366493176717289/
Zapraszam do dyskusji w komentarzach 😉
Dlaczego nie porównujesz takich samych okresów czasu tylko inne? Liczba dni w obu jest inna, porównanie z przysłowiowej d…
Co masz na myśli takie same okresy czasu? Rok do roku? Jeżeli tak to r/r nie ma sensu bo za wiele się zmieniło. Porównałem czas na przełomie zmiany szablonu oraz taką samą ilość dni przed wdrożeniem template vs 1 miesiąc po wdrożeniu.
Jeden miesiąc to stanowczo za krótko – a może już ruch przedświąteczny się zaczął ? 😉
Po komentarzach na grupie FB widzę że muszę w weekend uzupełnić ten art m.in. o sezonowość.
Popraw wpis [sociallocker] Ci nie weszło 🙂
Poza tym to nei zasługa skórki 😀 albo sezonowość albo po aktulaizacji wrzesniowej i notoryczne rollout’y updejtowe Gugle.
Dzięki poprawione wył. się jak w bazie danych coś nagrzebałem. Dodałem lepszy wykres po dyskusji na grupie.
Ciekawe wnioski i cała analiza. Myślę, że dla niektórych osób może być pomocna.
Ciekawa analiza. Wezmę pod uwagę wnioski. Pozdrawiam.
Jeśli skórka jest dobre zoptymalizowana według zasad SEO, to i darmowa będzie git. 🙂 Dlatego należy sprawdzić darmowy motyw na stronie testowej przed użyciem na blogu. 🙂